Thursday, April 13, 2006

Pokok Misai Kucing

Image hosting by Photobucket
Keseluruhan bahagian pokok kecuali akarnya mampu digunakan utk di jadikan ubat. Dari segi perubatan tradisional ,tumbuhan herba ini dikatakan mampu digunakan terutamanya untuk mengubati sakit ketika hendak membuang air kecil, memperbaiki saliran kencing serta buah pinggang dan bagi membantu mengelakkan pennyakit batu karang
Berdasarkan kajian klinikal yg telah di buat, daun misai kucing yg telah di keringkan bersifat diuretik dikatakan mampu menyingkirkan acid urik yg berlebihan dalam badan.kandungan sebatian kimia orthosifonin dan garam kalium yg terdapat di dalam daun dikatakan mampu melarutkan acid urik,fosfat dan oksalat dalam ginjal.
Justeru itu ,enapan ketiga tiga komponen ini jika tidak di buang daripada ginjal boleh menyebabkan pembentukan batu karang. Oleh itu , kesan melarut tersebut akan berupaya menghalang enapan pada ginjal sekaligus dikatakan mampu melega dan merawat penyakit batu karang , membersihkan saluran kencing dan sakit ketika hendak membuang air kecil. Malah kandungan saponin dan tanin pada daun juga dikatakan mampu mencegah penyakit keputihan yg dialami oleh sesetengah wanita.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home